Akkreditált Kiváló Tehetségpont
Főiskola Tehetségpontja jogosult nyilvános dokumentumain a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Akkreditált Kiváló Tehetségpontja cím használatára. A 2011-es oklevél, a 2014-es oklevél és a 2017/18-as akkreditáció alapján megszerzett oklevél a linkekre kattintva megtekinthető.
Bemutatkozásunk a Hungarian EU Presidential Conference on Talent Support and European Talentday konferencián — Budapest, 2011. április 7–9., Dr. Gambár Katalin.
A Gábor Dénes Tehetségpont a tehetseg.hu-n.
Európai Tehetségpont
2016. áprilisától Tehetségpontunk az Európai Tehetségtámogató Hálózat részévé vált. A 2015-ben alapított Hálózatban ekkor 13 országból 14 Európai Tehetségközpont és 25 országból kb. 250 Európai Tehetségpont volt. További információk az ECHA (Európai Tehetségtanács) honlapján olvashatók.
Diákműhelyeink
Aktív műhelyeink bemutatkozását lásd
- a Főiskolai honlapon a Hallgatóknak » GD Tehetségpont » Diákműhelyek elérési útvonalon,
- a GDF ILIAS-ban a Taneszköztároló » Gábor Dénes Tehetségpont — alkotói műhelyek és rendezvények elérési útvonalon.
A jelenleg nem aktív, de igény esetén újra induló műhelyeket lásd
- a GDF ILIAS-ban a Taneszköztároló » Gábor Dénes Tehetségpont — alkotói műhelyek és rendezvények » Igény esetén újra működő, korábbi szemeszterek diákműhelyei elérési útvonalon.
A tehetségpont specifikus programjai
- 2008-ban megrendeztük az ABAKUSZ tehetségkutató programozó versenyt.
- Helyet biztosítottunk a 2008. február 22-én megrendezésre került Magyar Tehetséggondozás’ 2008. I. Szakmai Konferenciának, melynek keretében bemutattuk a Gábor Dénes Tehetségpont működését, és lehetőséget adtunk a már felfedezett és támogatott tehetségeink bemutatkozására.
- A Gábor Dénes Tehetségpont, a MIKE (Magyar ILIAS Közösség Egyesület) és az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE) szervezésében 2012. január 26-án Workshop Informatika Tanároknak rendezvényt tartottunk.
- 2010. december 7-én megrendeztük a GDF Géniusz Tehetségnapot.
- Weboldalt létesítünk a hatékony és nyílt kommunikáció érdekében a Főiskola honlapján és a GDF ILIAS-ban.
- Online hírlevelet indítottunk, illetve diákműhelyeinkről, programjainkról értesítjük a többi tehetségpontot.
- Aktív partneri kapcsolatot alakítunk ki más tehetségpontokkal.
- Rendszerszerűen működtetjük aktív tutor- és mentorrendszerünket. A hallgatók személyes érdeklődési területének, szükségletének megfelelő egyedi tanterveket alakítunk ki. Támogatjuk az interdiszciplináris hallgatói tevékenységet.
- Kutatási műhelyeket hoztunk létre fiatal informatikusok részére, amelyekben az intézetek kutatási részterületeihez kapcsolódóan főállású tanáraink vezetésével végzik egy-egy téma feldolgozását. A munka eredményét a témáról írott dolgozatban foglalják össze, amit úgynevezett házi műhelyvitán megvédenek, mielőtt publikálásra vagy konferencia-előadásra kerülne sor. A műhelyek egymással szakmai versenyben állnak.
- Tudományos diákköröket (TDK) működtetünk anyagi és erkölcsi segítséggel. A felkészítő munka az oktatói teljesítményértékelés eleme. A konferenciák zsűrijébe vezető oktatókat kérünk fel.
- Sikeres hallgatóinkat delegáljuk az Országos TDK-ra, illetve különböző, egyéb szakmai konferenciákra. A Tudomány Napja kutatási szimpóziumon a hallgatói státuszú fiatal kutatók is részt vesznek.
- A hallgatói igények szerint diákműhelyeket működtetünk. A műhelyek más iskolák diákjai és tanárai számára is nyitottak. A fő szerep itt az együtt alkotás, projekteken dolgozás.
- A diákműhelyek pályázatokon indulnak, valamint támogatjuk a műhelytagok egyéni pályázatait.
- A műhelyek munkájukat és a tagok alkotásaikat, kutatásaikat rendszeresen bemutatják főiskolai és más intézmények által szervezett rendezvényeken és konferenciákon.
- A tanévek elején a Tehetségpont nyílt napot tart, amelyen bemutatkoznak a diákműhelyek, tagtoborzás folyik, valamint rendhagyó előadást tart kutatási munkájából egy-egy frissen végzett főiskolai hallgatónk.
- A tanévek végén házi gálát tartunk, amelyen bemutatják a diákműhelyek a tanévben végzett munkájukat és alkotásaikat.
- A műhelytagokat inspiráljuk, hogy műhelybeli munkájuk folytatásaként készítsenek szakdolgozatot, induljanak a házi tudományos diákköri (TDK) konferencián.
- Rendhagyó órákat tartanak középiskolásoknak a Főiskola tanárai, illetve a diákműhelyek vezető tanárai tudományterületükről.
- A Főiskola rektora „A főiskolai tehetséggondozás szolgálatáért” díjat (TESZ-díj) adományozza kétévente annak a három oktatónak, akik kiemelkedő munkát végeztek az elmúlt két évben a Tehetségpont szolgálatában. A díjat először a 2014/15-ös tanév nyitóünnepségén adták át.
- Számos tehetségpontot, partnerünket meghívva Alkotni jó! Tehetségnapot rendeztünk 2016. április 8-án.
Képviselő, illetve kapcsolattartó személy
Berecz Antónia
cím: 1119 Budapest, Fejér Lipót utca 70.
e-mail: berecz@gdf.hu
telefon: +36 1 203‑0304/1251 mellék
Együttműködés más tehetségsegítő szervezetekkel
- Nemzeti Tehetségsegítő Tanács
- Tehetségpártolók Baráti Köre
- Göngyösi Oktatásért és Kultúráért Alapítvány — Tehetségpont
- Tehetségpont partnereink
A Tehetségpont célja és tevékenysége
A Gábor Dénes Tehetségpont különösen az informatikai tudományterületen koncentrál a tehetségek felkarolására. Ezen túl a tehetségek igen széles körét kutatja és pártolja. Közismert, és a szélesebb közösség számára ismeretlen, elkötelezett mentorok segítségével a tudományok, a művészetek és a közélet szinte teljes skáláján mozogva kutatja és gondozza a Tehetségpont a közép- és felsőoktatásban tanuló fiatal tehetségeket. A fiatalok az adekvát területen működő mentorhoz kerülnek, aki testre szabott, konkrét segítséget nyújt (tanácsadás, közvetítés, esetleg forrásteremtés) tehetségük kibontakozásához.
Biztosítjuk a tanulástámogatás személyi és tárgyi feltételeit a kiemelkedő képességű hallgatók számára a rendszerszerűen működő aktív tutorálás, mentorálás keretében. A felismert tehetség tartalmi gazdagításának érdekében lehetővé tesszük a személyes érdeklődési területnek, szükségleteknek megfelelő egyedi tanterv kialakítását. Szervezéssel és ösztöndíjjal támogatjuk a kreatív és kritikus gondolkodás fejlesztését jelentő felfedező, interdiszciplináris hallgatói tevékenységet.
Diákműhelyeket működtetünk, amelyben a fő szerep az együtt alkotás, projektben dolgozás. A diákműhelyek nyitottak más iskolák diákjai és tanárai számára. Minden műhelyünkben több más intézménybeli diák és tanár is tag. Akár szemeszter közben is várjuk tagjaink közé az általános és középiskolás, valamint a főiskolás és egyetemi polgárokat. A műhelyvezetők a Gábor Dénes Főiskola tanárai, volt diákjai, illetve parner intézményeink tanárai közül kerülnek ki. A műhelytagok számos rendezvényen és konferencián részt vesznek a Főiskolán és más intézmények szervezésében is. Bemutatják alkotásaikat, a műhelyek munkáit, tutoriálokat tartanak. Egyre több pályázaton indulnak, és érnek el sikereket. A tagok műhelybeli munkájuk folytatásaként gyakran készítenek szakdolgozatot. A házi tudományos diákköri (TDK) konferencián több tag mutatja be kutatási eredményeit.
A Főiskola tanárai, illetve a diákműhelyek vezető tanárai szívesen tartanak rendhagyó órát középiskolásoknak tudományterületükről.
A tudományos diákköröket (TDK) tekinti a Főiskola a tehetséggondozás másik igen fontos terepének. A tudományos diákköri munkának nagy szerepe van abban, hogy tehetséges hallgatóinkat minél magasabb színvonalú tevékenységre ösztönözzük. A hallgatók érdeklődését felkeltjük a tudományos tevékenység iránt, majd bevonjuk a tudományos diákköri kutatómunkába. A Főiskola minden anyagi és erkölcsi segítséget megad a TDK munkákhoz. A felkészítő munka az oktatói teljesítményértékelés eleme, a felmerülő költségeket az intézmény fedezi. A konferenciák zsűrijébe vezető oktatókat kérünk fel. A díjakkal nemcsak a hallgatók, hanem a konzulens tanárok munkáját is elismerjük. Sikeres hallgatóinkat delegáljuk az Országos TDK-ra, illetve különböző, egyéb szakmai konferenciákra. A Tudomány Napja kutatási szimpóziumon a hallgatói státuszú fiatal kutatók is részt vehetnek.
2008-tól mentorálja a Főiskola a Dr. Szendrő Péter elnökletével működő Tehetségpártolók Baráti Köre civil szerveződést az infrastruktúra, működési költségek és szervezés biztosításával. A Tehetségpártolók Baráti Köre a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács alapító tagja.
Az intézmény a tudományos kutatás területén akként működik együtt iparvállalatokkal, hogy a Főiskola a vállalatok által megjelölt műszaki, gazdasági területeken tudományos diákköri pályázatokat ír ki, amelyhez a vállalat külső, a Főiskola pedig belső konzulenst biztosít.
Közösségi hálót hozunk létre a Főiskola közel 12 000 végzett és 4000 aktív hallgatója, munkáltatóik és IT szakmai partnereink bevonásával, a tehetség felkutatása-, nyilvántartása- és gondozása rendszerébe. Iparvállalati ösztöndíjakat kezdeményezünk.