A Digitális Festészet Diákműhely azok számára lehet hasznos, akik a „cybervilágban” is szeretnék megőrizni a szabadkézi munka szépségét.
Két fő vezérfonal köré csoportosul az itt végzett tevékenység:
- Gyakoroljuk az egyre népszerűbb grafikus tábla használatát. Az evolúció során a marokkő írótollá változott, hasonló ez a viszony az egér és a grafikus tábla, illetve toll között.
- Közösen csiszoljuk vizuális “nyelvtudásunkat”. Naponta szembesülünk a vizuális kommunikáció formáival, de azzal is, hogy kép és jelentés néha árnyalt, akár mögöttes tartalmakat is hordozhat. Eszközeink: a fotomontázs előre definiált képek alapján, új értelmezés létrehozása, valamint a részleges vagy teljes szabadkézi rajz és festés digitális környezetben. Általánosan használt szoftverünk az Adobe Photoshop, az alapok itt is megszerezhetők, a szoftverismeret nem szükséges a részvételhez. A munka végén egymás képeit értelmezzük, közös elemzés során egymástól is tanulunk.
Az információs társadalom kibontja a képi kultúra új formáit, s ez számos emberben felszabadíthat olyan erőket, tehetségeket, amelyekre eddig nem nyílt tér. Különösen fontos ez olyan egyének személyiségfejlődésében, akik technikai jellegű életpályát képzelnek maguknak, s ahol gyakran elsivárosodik az érzelmi háttér, egy sor szociális, helyezkedési, önérvényesítési problémát vetve fel. A mi eddigi tapasztalatunk
azt mutatja, hogy e téren is lehet eredményesen tevékenykedni. E tevékenységünk bővítését, gazdagítását kívánjuk végrehajtani a Digitális Festészet Diákműhely keretei között a tehetségek, s közvetve a társadalom érdekében. Ez a diákműhely újdonsága, különlegessége miatt érdemel figyelmet. A művészet és az informatika egy sajátos keverékéről van szó, amely tanulható, tanítható.
A Digitális Festészet Diákműhelybe a művészet szabadságára és önkifejező voltára is hivatkozva, elsődlegesen az önmagukat alkalmasnak tartó, azaz önként jelentkezőkre építünk, és a csoport a természetes szelekció révén szabadabb szellemben formálódik igazi műhellyé. A lehetőséget minden korosztály számára meghirdetjük, és csak tömeges jelentkezés esetén (mivel ez egy erősen eszköz- és kapcsolatigényes) vezetnénk be válogatást a jelentkezők körében.
A foglalkozások heti rendszerességgel a Gábor Dénes Főskolán, illetve a META Szakgimnáziumban (az intézmény által biztosított teremben és eszközökkel), valamint Orgoványi Gábor művész-tanár szakmai irányításával történnének. A pedagógiai módszerek részint a hagyományos, képzőművészeti jellegő iskolák gyakorlatára, részint pedig a digitális háttér kísérletezésre is lehetőséget adó technikáira épülnek. Itt az asszociatív, montázs jellegű gondolkodás fejlesztésére gondolunk, vagy az IT szakmákban is egyre fontosabb „individuális”, személyes és „gépi” vagy mechanikus folyamatok összeegyeztetésére. A módszer egyik legfontosabb sajátossága: minden foglalkozás az egyénileg végzett munka közös értékelésével fejeződik be, egymás munkáját kivetítve együtt elemezzük. A tagok ezt önként és lelkesen vállalják, sőt
igénylik.
Legfontosabb eredményként a vizuális nyelv mélyebb megismerése várható, a képi kommunikációban a közlés és befogadás folyamatának magasabb szintű megértése, de az önkifejezés, a belső érzelmi gazdagodás, a közösségi, csoportos együttgondolkodás és verbális kifejezőkészség és kompetenciák fejlıdését is várjuk.
Elgondolásaink sikerességét a diákok fejlődése, a szemlélő és a szakember számára is egyre jobb képek születése, kiállításaik, portfólióik sikere fogja mérni. A kreativitás az alkotókészség csoportban jobban fejlődik! A kreatív ember jellemzıje a problémaérzékenység. A szakemberek szerint a kreativitás fejlesztésének kizárólag a gyakorlás a módja, ezért fontosnak tartjuk, hogy a gyakorlás szokássá alakuljon. A
szokás kialakításához azonban hozzátartozik a megfelelő környezet és feltételek.
A digitális festészet diákműhely nyilvános területén a GDF ILIAS-ban:
- Válogatást mutatunk be képeinkből.
- Dokumentáljuk a műhely életét.
Jelentkezni a foglalkozásokon vagy Orgoványi Gábor tanár úrnál, illetve a berecz@gdf.hu címen lehet.
Partneri kapcsolat
A GDT Digitális Festészet Diákműhelye együttműködő, partneri kapcsolat kialakítását indította el 2010 márciusában a Budapest Art Brut Galériával.
A 2009 novemberében létrehozott Galéria a nyugat-európai fővárosok hasonló tárlatainak megfelelően a pszichiátriai betegek által készített művészi színvonalú alkotásokat kívánja bemutatni a nagyközönségnek, és egyben műhelyt, alkotási lehetőséget biztosítani a tehetséges alkotóknak.
Kapcsolatunk kialakításának első lépéseként meghívtuk a Galéria igazgatóját, Kovács Emesét és alkotó csoportját Diákműhelyünkbe, hogy egy 3 órás foglalkozás keretében kipróbálják a festészetnek, rajzolásnak ezt a különleges, digitális formáját. Teázás közben ismerkedtünk, barátkoztunk egymással. Következő lépésként tervezzük mi is a látogatást a Galériába, valamint szeretnénk néhányan részt venni fotópályázatukon.
Mi is úgy gondoljuk, hogy a társadalmi tudatformálásban jelentős szerepe van a személyes példamutatásnak, a pozitív példák bemutatásának. Reméljük, hogy a későbbiekben fejlődő kapcsolatunk mindannyiunk számára hasznos, inspiráló és pozitív töltést adó lesz.